روزه خواری
25 بازدید
موضوع: حقوق
مصاحبه کننده : شبستان
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Aug 14 2011 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

اشاره: روزه از جمله اعمال عبادی ابه شمار می رود که خداوند به آن امر فرموده است. در انجام آن، انسان در طول مدت معین و ساعات خاصی از شبانه روز، از خوردن و آشامیدن و ... در برخی موارد، حتی صحبت کردن دست می‌کشد. روزه در گام اول عبارت است از حفظ شکم و شهوت از خوردن و آشامیدن و دوری از غریزه جنسی و رعایت آداب ظاهری که در توضیح المسائل‌ها بیان شده. در گام بعد حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان را دربر می‌گیرد که در صورت عدم رعایت آنها، روزه باطل می‌شود. اما همه اینها بهانه‌ای است تا انسان بیشتر به نفس خود توجه پیدا کند. هدف نهایی روزه، رسیدن به این مرحله است که آن روزه قلب از هموم دنیوی و افکار پست و نگهداری انسان از ماسوی الله می‌باشد.

 

خبرگزاری شبستان: تاریخ روزه، برای اولین بار در اسلام به سال ششم ه.ق می‌رسد، زمانی که پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم پس از صلح «حدیبیه»، راهی مدینه شدند، ایشان در مدینه اعمال ماه رمضان و سپس شوال را بجا آوردند. اسلام جایگاه خاصی برای روزه قائل است، تا آنجا که در حدیثی از پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم یکی از ستون‌های محکمی که اسلام برآن استوار گردیده را، روزه‌داری در ماه رمضان می‌شمردند و در جایی دیگر یکی از سه ساحت بهره‌برداری از اسلام را روزه می‌دانند.

 

روزه گرفتن تنها متعلق به دین اسلام نیست، در قرآن کریم آمده: « روزه بر شما واجب شده، همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.» طبق این آیه روشن می‌شود که روزه در همه ادیان پیشین وجود داشته است. خداوند برای شفاف نمودن بیشتر این موضوع به ذکر نمونه‌ای از آن در قرآن می‌پردازد، قرآن کریم به جریان تولد حضرت عیسی (ع) اشاره نموده و خطاب به حضرت مریم (س) می‌فرماید: « .... اگر کسی از آدمیان را دیدی، بگو برای خدا روزه نذر کرده‌ام.» البته روزه ایشان مستحبی بود که به واسطه نذر واجب می‌گشت، اما از دیگر سو، پیام دیگر آیه عنایت خاصی است که خداوند به روزه دارد و آنرا به افراد برگزیده خود سفارش می‌نماید.

 

با این همه اهمیت که در باب روزه بیان شد اما متأسفانه شاهد آنیم که برخی از افراد جامعه در ملأ عام به روزه خوری می پردازند و از انجام این کار در ماه مبارک رمضان ابایی ندارند. پیرامون بررسی دلایل این موضوع بر آن شدیم تا با «حجت‌الاسلام عین‌الله عابدی »، مدرس حوزه و دانشگاه به گفت و گو بنشینیم تا در مورد این موضوع برایمان بگوید. آنچه در پی می خوانید گزیده ای از این گفت و گوست. وی معتقد است؛ فضای جامعه اسلامی باید تشویق‌کننده به خیر و اطاعت از قانون باشد و هر عاملی که قصد تضعیف فضای معنوی جامعه را داشته باشد باید با آن به مبارزه برخیزد. ماه مبارک رمضان یک فرصت کم‌نظیر برای مسلمانان است که خداوند متعال برای آنها قرار داده، بنابراین نباید با بی‌تدبیری حرمت این ماه شکسته شود.

 

حجت‌الاسلام عابدی با بیان اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران برای کل مردم این سرزمین نوشته شده است، خاطرنشان کرد: تمام مردم ایران حتی هموطنان غیرمسلمان نیز باید از این قانون تبعیت کنند و در ماه مبارک رمضان در ملأ عام به روزه‌خواری نپردازند.

 

75 ضربه شلاق در انتظار روزه خواران

این استاد دانشگاه با اشاره به مجازات تعیین شده برای روزه‌خواری در ملأعام تصریح کرد: در ماده 638 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرکس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا 75 ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

 

وی با بیان اینکه این مجازات در دین مبین اسلام نیز تأکید شده است، افزود: از نظر فقهی برای بار اول و دوم روزه‌خواری 25 ضربه شلاق وارد شده است، اما بر اساس قانون، ضربه شلاق روزه‌خواران با توجه به شدت و ضعف هتک حرمت آنها از یک تا 75 ضربه شلاق متغیر است.

 

حجت الاسلام عابدی ادامه داد: در صورتی که فرد، مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر ‌نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.


حجت‌الاسلام عابدی با بیان اینکه روزه یکی از ضروریات دین مبین اسلام است و اگر کسی منکر این اصل شود مسلمان نیست، یادآور شد: افراد روزه‌خوار با روزه‌خواری خود در ملأعام موجب از بین رفتن تقدس و بی‌اهمیتی این امر مهم دینی می‌شوند.

 

هتک حرمت به مقدسات در همه جای دنیا مجازات دارد

وی با اشاره به اینکه هتک حرمت به مقدسات و اعتقادات دینی در همه جای دنیا دارای مجازات است، خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی همسایه، هر فردی که در ملأعام اقدام به روزه‌خواری کند سریعا مجازات می‌شوند، بنابراین در جامعه ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت گیرد که حرمت‌ها حفظ شود؛ زیرا اماکن عمومی متعلق به جامعه اسلامی و حاکمیت است و هیچ‌کس حق ندارد بگوید که من دلم می‌خواهد و مختارم که روزه‌خواری کنم، بلکه باید در چارچوب قانون در جامعه ظاهر شود، اما اینکه افراد در منازل و محیط خصوصی خود اقدام به روزه‌خواری نکنند، اشکالی نداشته و کسی هم حق تجسس در زندگی دیگران را ندارد؛ زیرا همین عمل نیز خود جزو گناهان کبیره در دین اسلام محسوب می‌شود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما مخالف برخورد چکشی با روزه‌داران هستیم، بر لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه تأکید کرد و افزود: برای برخورد با روزه‌خواری ابتدا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، اگر جزییات این امر برای جامعه اطلاع‌رسانی نشود و دستگاه قضایی، اصحاب رسانه و مراکز فرهنگی به درستی کار خود را پیرامون این موضوع انجام ندهند و نیروی انتظامی بدون هیچ مقدمه‌ای وارد عمل شود، در این میان هم خود پلیس متضرر شده و هم حکم قانون‌ لوث می‌شود.

 

فرهنگ‌‌سازی قبل از ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام عابدی با بیان اینکه باید چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان ستادی در راستای برنامه‌ریزی و فرهنگ‌‌سازی این ماه تشکیل شود، یادآور شد: دستگاه قضایی، مراکز فرهنگی، اصحاب رسانه و نیروی انتظامی باید با همکاری یکدیگر برنامه جامعی در راستای وظایف روزه‌داران در ماه مبارک رمضان تدوین کنند تا هر کسی وظایف خود را بداند، در غیر این صورت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

 

وی با اشاره به نقش مهم سازمان های دیگر در کنار نیروی انتظامی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و برخورد با روزه‌داران فقط بر دوش نیروی انتظامی نیست، زیرا پلیس فقط وظیفه برخورد و مبارزه با جرایم را دارد و اجرای قانون بر عهده دستگاه قضایی است. این دستگاه باید قوانین و جنبه بازدارندگی قانون خود را در طول سال به ویژه در ماه مبارک رمضان برای جامعه و روزه‌داران اعلام کند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از دلایل برخورد چکشی و انتظامی در جامعه به فراموش سپردن فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، افزود: اگر مسئولان فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه می کردند، دیگر ما شاهد این بگیر و ببندها و روزه خواری ها در جامعه نبودیم.

 

 

احکام اسلام با ظرافت اجرا شود

این استاد حوزه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برخورد چکشی با روزه‌داران موجب استفاده رسانه‌های بیگانه و تخریب دین اسلام توسط آنها می‌شود، گفت: اگر بخواهیم به گفته‌های آنها توجه کنیم، پس باید اصلا حکم اسلام را در جامعه پیاده نکنیم، اگر هم آنها صحبتی کردند بدانید از جانب ما دچار ترس و وحشت شدند، بنابراین ما باید احکام دین مبین اسلام را با ظرافت در جامعه اجرا کنیم تا بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم.

 

شیوه برخورد را تغییر دهیم

وی با بیان اینکه ما باید شیوه برخورد را تغییر دهیم نه اهداف را، یادآور شد: این به آن معنا نیست وقتی افرادی اقدام به هتک حرمت می‌کنند، مجازات نشوند؛ بلکه به دور از برخورد چکشی و با ظرافت و ملاحظات عمومی با افراد خاطی برخورد کنند، زیرا دشمن از یک روش سوء استفاده می‌کند ما نیز باید روش را تغییر دهیم.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روزه‌خواری در ملأعام حق‌‌الله است یا حق‌الناس، خاطرنشان کرد: روزه‌خواری در ملأعام حق‌الله نیست، بلکه یک حق اجتماعی اسلامی است، روزه نگرفتن اشکال ندارد؛ اما بی‌حرمتی به اعتقادات و مقدسات مردم جرم است.

آدرس اینترنتی